Svému lékaři věříme, přece jen má v rukou naše zdraví. Mějte se však na pozoru, pokud po vás vyžaduje platbu za vyšetření nebo zákrok, který běžně hradí vaše pojišťovna, s níž má lékař uzavřenou smlouvu. Ani s platebním dokladem od lékaře vám totiž pojišťovna nemůže refundaci poskytnout – a není to její chyba.
Zákon refundaci nepovoluje
V České republice není v rámci systému veřejného zdravotního pojištění zaveden pokladní systém. To znamená, že zdravotní pojišťovny nemají zákonem umožněno (tudíž nejsou oprávněny) svým klientům proplatit z veřejného zdravotního pojištění prostředky, které pojištěnec vynaložil na zdravotní služby, jež jsou jimi jinak standardně hrazeny.
Zdravotní pojišťovny hradí hrazené zdravotní služby z veřejného zdravotního pojištění na základě zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, pouze poskytovatelům zdravotních služeb (tj. lékařům, zdravotnickým zařízením nebo nemocnicím). Pakliže se dostanete do situace, kdy je po vás, pojištěncích, požadována u lékaře přímá platba, mělo by se jednat pouze o vyšetření či zákroky, které nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění vůbec, anebo pouze částečně.
Na platbu se ptejte předem
Rozhodně je však povinností lékaře vás o této skutečnosti informovat, a to před vlastní realizací zákroku či ošetření. Vy máte možnost posoudit, zda nabízenou zdravotní službu podstoupíte či nikoli, nebo zda požádáte, aby vám lékař nabídl variantu hrazenou z veřejného zdravotního pojištění (což by měl ostatně učinit sám jako první). Jako všude platí, že vám je lékař povinen vystavit platební doklad s uvedením účelu platby.
Bohužel se však stává, že lékař požaduje přímou platbu po pojištěncích i v případě, kdy se jedná o zdravotní službu jinak hrazenou (nebo alespoň částečně) z veřejného zdravotního pojištění. Ale to by lékař dělat neměl. Ve smluvním vztahu ke zdravotní pojišťovně totiž vykazuje hrazené zdravotní služby k úhradě za její pojištěnce přímo pojišťovně.
Pokud tedy u smluvního lékaře absolvujete zákrok, který je hrazen z veřejného zdravotního pojištění, nikdy ho v ordinaci neplaťte s tím, že si ho potom necháte proplatit. Zdravotní pojišťovna vám v tomto opravdu nemůže vyjít vstříc, protože k tomu není oprávněna zákonem.
Vyhledejte si aktuální informace
Vaše zdravotní pojišťovna vám na úhradu u poskytovatelů péče může maximálně něco přispět, pouze však v případech, kdy se na danou zdravotní službu vztahuje příspěvek z Fondu prevence. Kupříkladu jdete na specifické vyšetření k lékaři a víte, že není hrazeno pojišťovnou – budete si ho hradit jako samoplátci. Sestra v ordinaci však nemusí mít aktuální přehled o příspěvcích z Fondu prevence vaší pojišťovny, a tak vám může podat nepřesnou informaci. Základním zdrojem pro čerpání těchto informací pro vás je vždy zdravotní pojišťovna!