Proměny nálad a „špatné dny“ jsou přirozenou součástí života. Co ale dělat, když vidíte, že „špatných dní“ je víc, než by mělo, a to, že se cítíte na dně, je téměř každodenní zkušeností? Začnete si říkat, jestli už není potřeba obrátit se někam o pomoc. Ale kam? Přemýšlíte, zda navštívit psychiatra, psychologa nebo psychoterapeuta. Terapeutická linka Sluchátko je pro vás v tuhle chvíli tím správným partnerem. Z rozhovoru s Pavlínou Strnadovou, spoluzakladatelkou Terapeutické linky Sluchátko z.ú., a Soňou Pavlíčkovou, psychoterapeutkou linky, pochopíte, proč tomu tak je.
-
Pro koho tu Terapeutická linka Sluchátko je?
Pro každého, kdo potřebuje psychickou podporu v důsledku různých životních událostí nebo prostě cítí psychickou nepohodu. V dnešní době lidé řeší nejen vztahové problémy jako dřív, ale vlivem covidu a teď i války na Ukrajině a vysokých cen jsou pod stále větším tlakem, a tak se výskyt různých typů úzkostných stavů a depresí bohužel zvyšuje.
Lidé v těchto situacích mohou navštívit psychoterapeuta osobně, ale mnohdy při objednávání narazí na dlouhé čekací lhůty. Na Sluchátko mohou zavolat hned a využít určitý počet až hodinových rozhovorů s terapeutem zdarma, platí si jen za telefon.
-
V čem je terapie po telefonu přínosná?
Terapie po telefonu nemá hranice, je omezená pouze pracovní dobou provozu služby, je přístupná každému, kdo má telefon. Je ideální pro ostýchavé a pro každého, kdo chce zůstat v anonymitě. Je dostupná i pro toho, kdo nemůže nebo nechce navštívit psychoterapeuta osobně z důvodu místní nedostupnosti, zdravotního handicapu, který ho omezuje v pohybu, ztráty fyzické zdatnosti vlivem věku, kvůli obavám z posměchu nebo proto, že by to znamenalo značné vykročení z komfortní zóny.
-
Dá se obecně říct, v jaké situaci či rozpoložení by měl člověk zavolat? Lze to vůbec nějak vymezit?
V každé situaci, kdy má pocit, že je na něj všeho moc, má úzkosti, obavy, strach, pocit bezmoci, nevěří si, zkrátka neví si rady se životem. Pokud k nám zavolá někdo, komu nemůžeme poskytnout službu, kterou by potřeboval, nasměrujeme ho nebo vykomunikujeme předání do jiné služby. Důležité je, že může zavolat i člověk, který se chce jen zeptat, k čemu je psychoterapie dobrá a jestli by mohla jemu nebo třeba jeho kamarádovi s konkrétními potížemi pomoci.
Co se týče rozpoložení, ve kterém se volající nacházejí, jsme rádi, když jsou lidé informováni, že nejsme linka krizová. Pokud se tedy člověk ocitne ve stavu akutní krize, profesionální krizovou intervenci mu poskytnou odborníci na linkách důvěry nebo na krizových linkách, kterých je v České republice dostatek. Na rozdíl od nich je linka Sluchátko jedinečná služba, jinou takovou tu nenajdete.
-
Co podle vašich zkušeností lidem nejčastěji brání v tom, aby zavolali?
Že o nás nevědí. :-)