Proč existuje Suchej únor? Je to připomínka, stejně jako další podobné aktivity. Neznamená to, že bychom nutně museli být ignoranty, kteří vůbec nepřemýšlejí nad svým zdravím a prevencí, ale prostě nám to někdy uniká. Máme všichni co dělat, a když se staráme o každodenní život svůj či své rodiny a blízkých, čas na pozadí tak nějak běží rychleji, než bychom si mysleli. A tak se lehce stane, že když už si na preventivní prohlídku vzpomeneme, myslíme si, že jsme ji zcela určitě absolvovali před rokem, maximálně rokem a půl. Pak nás překvapí, když nám sestra, u které se objednáváme, řekne: „Naposledy jste tu byl/a před čtyřmi roky.“ Připomínky jsou tudíž namístě. Čím víc, tím lépe. Ať už to jsou dopisy od zdravotní pojišťovny, které od roku 2014 obesílají pozvánkou na preventivní prohlídku všechny, kterých se to týká, nebo různé akce. Movember připomene mužům, aby se podívali do kalendáře, kdy byli naposledy na preventivní prohlídce u urologa. Od 50 let by to mělo být pokud možno každý rok. Růžový říjen je připomenutím preventivní mamografické prohlídky. Věděli jste, že na ně chodí jen 60 % žen z celkového počtu těch, kterých se to týká? Od věku 45 let by měly chodit na tuto prohlídku každé dva roky. Fialové září zase obrací pozornost k onkogynekologickým onemocněním, jako je zhoubné onemocnění děložního čípku, vaječníků a dělohy.
Suchej únor sice neslouží jako připomínka preventivní prohlídky, ale připomene nám otázku, jak nakládáme se svým zdravím. A tak smyslem této akce není nastolení kolektivní abstinence, ale zprostředkování dostatečného množství informací, které nás vedou k tomu, abychom „pili s rozumem“.
Co vám přinese suchý únor, květen nebo srpen, prostě jakýkoli měsíc, kdy zkusíte vynechat alkohol?
Zjistíte, že máte:
- více energie
- lepší spánek
- permanentně čistou hlavu
- menší chuť na cigaretu
- o kilo nebo dvě méně
- víc peněz v peněžence