Přejít k hlavnímu obsahu
školka v pohybu
Zdravé dítě

Rozhovor: Jak vést děti k pohybu v předškolním věku

„U dětí předškolního věku je důležité zaměřit se na aktivity, které přirozeně rozvíjejí pohybové schopnosti,“ říká v rozhovoru Lucie Ruterlová, zakladatelka Školky v pohybu.

  • LRProč je podle vás užitečné zařadit pohybové aktivity do každodenního režimu dítěte? 

Pohyb není jen o fyzické kondici, pro děti je to klíč k celkovému rozvoji. Když se děti každý den hýbou, zlepšuje se jejich koordinace, obratnost i pozornost. Pohyb má pozitivní vliv na jejich duševní pohodu – pomáhá lépe zvládat stres a podporuje radost ze života. Navíc se při pohybových aktivitách učí týmové spolupráci, trpělivosti a získávají sebevědomí. Denní dávka pohybu tak ovlivňuje nejen jejich zdraví, ale i to, jak se cítí a jak se dokážou vyrovnat s výzvami, které život přináší.

  • Jaké jsou ty základní pohybové aktivity, které by děti ve věku 3-6 let měly dělat?

U dětí předškolního věku je důležité zaměřit se na aktivity, které přirozeně rozvíjejí pohybové schopnosti, jako jsou rychlost, síla, vytrvalost a obratnost, a učí základní pohybové dovednosti. Sem patří chůze, běhání, skákání, lezení, tanec nebo jednoduchá cvičení s vlastní vahou těla. Pro děti je klíčové, aby si pohyb užívaly, a proto by každá aktivita měla být pestrá a hravá. V tomto věku je pohyb především o objevování světa a radosti z pohybu, nikoli o výkonech. Tyto základní pohybové návyky je připravují na zdravý pohyb v běžném životě, základ pro správné držení těla a náročnější aktivity v budoucnu. 

  • Vnímáte to tak, že bychom především my rodiče měli jít vzorem?

Ano, rodiče jsou pro děti největší inspirací. Děti se učí napodobováním, a pokud vidí, že rodiče žijí aktivně, přebírají tento přístup jako přirozenou součást života. Není potřeba být vrcholovým sportovcem – stačí být aktivní a ukazovat, že pohyb je radost. Společné procházky, hry na hřišti nebo si třeba jen doma společně zatancovat, to všechno v dětech zakoření zdravý vztah k pohybu. Když se děti hýbou s rodiči, nejenže získávají pohybové dovednosti, ale také tráví kvalitní čas se svou rodinou.     

  • Je podle vás správné, aby se děti už ve školkovém věku věnovaly nějakému organizovanému sportu?  

Organizovaný pohyb je pro děti přínosný, pokud je pojat hravě, bez přehnaných nároků na výkon a bez rané specializace. Pro děti je důležité, aby se pohybem bavily a aby cítily, že to dělají pro radost, ne proto, že musí. Ve školkovém věku nejde o to, aby dítě dosáhlo konkrétního sportovního úspěchu, ale aby objevilo, jaké možnosti mu tělo nabízí. Pohyb v kolektivu navíc podporuje sociální dovednosti, děti se učí spolupracovat, respektovat pravidla a navazovat nová přátelství, ale i prohrávat.

  • Jaké sporty jsou ideální pro začátek? 

U malých dětí jsou ideální aktivity, které rozvíjejí základní pohybové schopnosti, jako je koordinace, rovnováha a orientace v prostoru. Skvělým startem může být plavání, tanec, sporťáček, lezení po stěně a třeba také dětská jóga, která pomáhá dětem poznávat své tělo a učí je soustředění, uvolnění a klidu. Děti v tomto věku potřebují pestré aktivity, aby si vyzkoušely různé pohybové vzory a zjistily, co je baví. Zároveň je důležité, aby každá pohybová aktivita byla přizpůsobena jejich věku a jejich psychomotorickému vývoji. Pohyb by měl být potřebou, ne povinností.

  • Jak často by se děti měly věnovat nějakému organizovanému sportovnímu kroužku, aby pak nebyly přesycené a měly prostor pro odpočinek…?

Doporučuji 1–2krát týdně, což je pro většinu dětí optimální frekvence. Malé děti potřebují rovnováhu mezi organizovaným pohybem a volným časem na spontánní hru a odpočinek. Zajímavé je, že někteří psychologové upozorňují, že u dětí předškolního věku není nutné cíleně hledat zájmové kroužky – pro děti je nejpřirozenější volná hra a pohyb. Každé dítě je však jiné, a pokud ho nějaký pohyb baví, kroužek může být skvělou příležitostí. Vyvážený režim, kdy mají děti prostor i na odpočinek a vlastní tempo, je klíčový pro jejich zdravý vývoj.

  • Založila jste projekt Školka v pohybu. Můžete ho představit?

Školka v pohybu vznikla z myšlenky přinést dětem více hravého a zdravého pohybu. Rozumíme tomu, co školky, učitelky i děti potřebují, aby pohyb byl přirozenou součástí jejich dne a krásně zapadal do dalších vzdělávacích aktivit. Pro učitelky nabízíme komplexní školení, ať už intenzivní pětidenní, kde se seznámí s dětskou jógou, fyzioterapií, tancem a rozvojem všestranné motoriky, nebo kratší jednodenní semináře, které jim otevírají nové možnosti, jak pohyb začlenit do běžného programu ve školce. Kromě školení dostáváme do školek i pohybové programy, které děti nadchnou a přinesou jim novou radost z pohybu. Díky Školce v pohybu rodiče mohou najít pohybovou školku, kde jejich děti se zapálením vedou ke zdravému a aktivnímu životnímu stylu.

  • Co přesně se u vás učitelé MŠ naučí a jak to přenášejí do praxe?

Naše školení jsou zaměřena na praxi – všechno si učitelé rovnou vyzkouší, takže mají velké množství inspirace, která je okamžitě použitelná. Učí se ke každé oblasti to podstatné a důležité, ať už jde o správné provádění pohybů či jógových pozic, efektivní využití cvičebních pomůcek či prevenci a potřeby dětí během pohybových aktivit. Školení jsou komplexní, aby učitelé získali přehled možností, jak pohyb hravě a přirozeně začlenit do celého dne, nejen do ranní rozcvičky. 

  • Dáte nám nějaké tipy, jaké pohybové aktivity můžeme dělat se svými dětmi my rodiče? 

Pohyb je skvělou příležitostí k objevování, ať už jde o zkoumání nových dovedností, nebo hravou výzvu. Rodiče mohou se svými dětmi zažít radost z pohybu tím, že jim umožní zkoušet různé činnosti, které jsou pro ně nové – například skákání přes malé překážky, učení rovnováhy na kladině nebo zkoumání přírody aktivním způsobem, jako je běh s létajícím drakem či sbírání pokladů během procházky. V tomto věku jde hlavně o rozmanitost a radost, proto každá nová aktivita může přinést nejen fyzický, ale i emoční prožitek, kdy děti získávají větší sebedůvěru a učí se o světě kolem sebe. Rodiče tak mohou být pro děti průvodci v objevování pohybu jako zábavy, ale i příležitosti k poznávání vlastních možností.

  • Co když děti protestují, nechtějí chodit na sportovní kroužek, na procházky, nejeví zájem o pohyb? Máte nějakou radu, jak je motivovat?

Když děti nechtějí na procházku, zkuste vymyslet hru, například „najdi všechna červená auta“ nebo „napočítej do deseti, než doběhneme k lavičce“. Důležité je jít dětem příkladem a ukázat jim, že pohyb je radost. Pokud dítě nechce do kroužku, možná potřebuje čas a klid, aby si našlo, co ho baví. Rodiče mohou děti podpořit tím, že jim dají možnost vyzkoušet si různé aktivity, aniž by na ně tlačili.

  • Jakou roli hraje pohyb ve vývoji sociálních dovedností u dětí? 

Pohyb má zásadní vliv na sociální dovednosti, protože děti se při něm učí spolupracovat, respektovat pravidla a řešit konflikty. Během pohybu ve skupině děti zažívají situace, kdy musí brát ohled na ostatní, podpořit kamaráda nebo pojmenovat své potřeby. Pohyb je tak nejen prostředkem ke zlepšení kondice, ale i cestou k rozvoji empatie, trpělivosti a schopnosti naslouchat druhým. Tyto dovednosti jsou pro děti důležité nejen ve škole, ale i v životě obecně.

Poslechněte si podcast s Lucií Ruterlovou a lektorem Školky v pohybu Karlem Huřtákem na našem portálu Zdravé rodičovství. Do portálu se přihlaste na: www.zdraverodicovstvi211.cz


Autor: Petra Škeříková, redaktorka portálu Zdraví jako vášeň

Aktuálně