Přejít k hlavnímu obsahu
Rozhovor: Zdravé dospívání
Zdravé dítě

Rozhovor: Zdravé dospívání

Dobrá sexuální výchova by měla vést k respektu k druhým, k jejich rozmanitosti, ale především k úctě a respektu sám k sobě, říká lektor projektu Zdravé dospívání Jan Novotný.

Jan Novotný
  • Představte nám, prosím, projekt Zdravé dospívání.

Zdravé dospívání je komplexní vzdělávací projekt pro děti a dospívající, který založila skupina nadšenců v roce 2016, ale jehož kořeny sahají až někam k roku 2006, kdy lektorky naší mateřské neziskové organizace Hnutí za aktivní mateřství začaly tvořit interaktivní vzdělávací semináře pro školy na téma těhotenství a porodu. Již tenkrát záhy zjistily, že děti a dospívající se živě zajímají nejen o to, jak probíhá porod a vývoj plodu, ale hlavně o to, jak se to dítě do matčina břicha dostane a co všechno tomu předchází. Témata našich seminářů se tak začala rozšiřovat a s tím se postupně rozrůstal i náš lektorský tým, který v současnosti tvoří osm profesionálů z různých oblastí práce s lidskou sexualitou a zdravím. Vyladěná skupina terapeutů*ek, sex koučů*ek, bodyworkerů*ek, mentorů*ek a lektorů*ek s metodičkou primární prevence se tak skvěle doplňuje a společně vytváří pestré portfolio interaktivních a hravých seminářů na téma dospívání, intimity, sexuality a podpory zdraví.

Náš projekt Zdravé dospívání je jedinečný především v rozsahu a komplexnosti. V naší nabídce totiž najdete jak hravé workshopy pro děti v mateřských školách a prvním trojročí základních škol, interaktivní semináře pro děti na počátku puberty a kurzy pro dospívající, tak i přednášky pro dospělé, především rodiče a průvodce dětí. Nově také školíme vyučující, abychom zvýšili jejich kompetence a hlavně sebevědomí v oblasti moderní sexuální výchovy, která by měla být samozřejmou součástí moderního vzdělávání.
Obsah našich seminářů se opírá o doporučení a metodiku schválenou Světovou zdravotnickou organizací (WHO) a je vždy přizpůsoben nejen věku a vyspělosti dětí, ale také individuálním potřebám a podmínkám na jednotlivých školách nebo v dětských skupinách. Za přípravou a rozvojem našich seminářů je obrovské množství dobrovolnické práce a osobního času, i když samotné semináře jsou placené. Nejčastěji je financují přímo školy ze svých projektových rozpočtů či tzv. šablon, ale často se stává, že se na semináře pro své děti jednoduše složí rodiče a pozvou nás do jejich školy či dětské skupiny. A protože chceme, aby naše semináře byly co nejdostupnější, snažíme se i my spolufinancovat jejich realizaci pomocí nejrůznějších grantů, darů a sponzorských darů

  • Jak jste se k práci lektora sexuální výchovy dostal vy osobně?

Já sám jsem v lektorském týmu Zdravého dospívání služebně nejmladší (ač věkem na opačném konci spektra). S projektem jsem spolupracoval už od roku 2019, ale nejprve jako dobrovolník a podporovatel, protože jsem s jedním z našich kolegů-zakladatelů nedlouho předtím absolvoval výcvik „Somatic Sex Educator“ a díky němu jsem se o celý projekt začal zajímat, až se stal mojí srdeční záležitostí. Osobně v něm vidím obrovský přínos a přesah do života mladé generace, která je – na rozdíl od té mé – naprosto zahlcená obrovským množstvím informací, z nichž je ale velká část zavádějící, neúplná či zcela nepravdivá. A právě možnost diskutovat s mladými o tématech, o nichž se ještě dodnes jen v málokterých rodinách a školách otevřeně a svobodně mluví, považuju za největší přínos našeho projektu, dar, který bych sám tolik ocenil v době svého vlastního dospívání. Myslím, že právě tohle vědomí je nejsilnější motivací pro všechny členy našeho týmu a hnacím motorem, který nás posouvá a drží pohromadě, i když se ne všude a vždy setkáváme s pochopením a otevřeností.

  • Pro jak staré děti a dospívající je projekt určen?

Jak už jsem zmínil, naše semináře reagují na potřeby a zájmy všech věkových skupin a pokrývají období od předškolního věku až po dospělost a rodičovství. Pro školky a nejmladší ročníky základních škol je určený Příběh těla. To je hravé a pohádkové povídání a seznamování se s vlastním tělem a vším, co dokáže. Podle našich zkušeností je ideální zařazovat témata růstu, tělesných změn, rozvoje sexuality a především osobních hranic už právě v takto raném věku, protože nejmenší děti jsou hravé, zvídavé a zajímají se o vše, včetně svého těla a toho, jak přišly na svět, bez předsudků a zbytečného studu.

Pro starší děti, nejlépe v prepubertálním věku, máme program nazvaný Od dívky k ženě / Od chlapce k muži. Jedná se o nejžádanější semináře, které mají oproti ostatním jednu zvláštnost – pracujeme zde s dívkami a chlapci v oddělených skupinách. Není to proto, že bychom si mysleli, že se dívky a chlapci mají dozvídat jiné informace nebo že existují nějaká tajemství či tabu, která by měla zůstat opačnému pohlaví co nejdéle skryta. Naopak. Informace, které s dětmi sdílíme, jsou pro obě skupiny stejné, avšak praxe ukazuje, že právě v období na počátku puberty jsou mezi dívkami a chlapci stejného ročníku tak výrazné rozdíly ve vývoji psychiky a vnímání svého těla, že práce ve skupině stejného genderu jim poskytuje více prostoru a bezpečí.

Adolescentům je určený workshop Intimita v dospívání, který akcentuje hlavně utváření zdravých vztahů, včetně těch intimních, dále prohlubuje znalosti anatomie a fyziologie a především se zaměřuje na prevenci nežádoucích projevů sexuálního chování, včetně některých závislostních projevů, například sledování porna.

Rodičům pak nabízíme přednášku Vztahy, komunikace a intimita ve 21. století, která více přibližuje nejen naši práci s dětmi, ale zároveň dává odpovědi na mnohé otázky týkající se osvěty a komunikace s dětmi o tématech, která mohou být pro některé rodiče obtížná, či dokonce nepříjemná. Pomáháme jim tyto překážky překonat a nabízíme funkční a osvědčené způsoby, jak komunikaci o intimních tématech s dětmi otevřít, podporovat a rozvíjet.

Zmíněné semináře považuji za nejdůležitější, protože společně tvoří komplexní vzdělávací projekt a je opravdu skvělé a naplňující pracovat s dětmi a dospívajícími opakovaně, s odstupem třeba roku či dvou. Jsme ale také připraveni, a v některých školách už takové projekty realizujeme, pracovat s dětmi pravidelně, třeba v dvouměsíčních intervalech po celý rok. Přehled všech našich seminářů je na našich webových stránkách Zdravé dospívání.

  • Jak se o vás mohou školy a rodiče dozvědět?

Vše podstatné najdou na výše uvedeném webu, jsme také aktivní na facebooku nebo instagramu. Nejčastěji nás ale kontaktují učitelé a rodiče, kteří se o nás dozvěděli od kolegů a známých, mají nějakou referenci nebo osobní zkušenost.

  • Co doporučíte rodičům, kterým záleží na zdravém vývoji sexuality u dětí?

Především být jim sami dobrým příkladem a nebát se s dětmi o tématech sexuality otevřeně a beze strachu komunikovat. Další doporučení by se mohlo týkat doby, kdy je tzv. „nejlepší začít“. Nečekejte na „vhodnější“ příležitost a reagujte na zvídavé otázky dětí. Nikdy se sexuality a intimity nedělejte něco, na co „máš ještě dost času“ nebo co se „dozvíš, až budeš větší“, nebo dokonce „fuj, o tom se nemluví“. Tím se v dětech pouze vytváří pocit nezdravého studu a dojem, že sexualita a její přirozené projevy jsou špatně nebo tabu. Nemusíte být experty na sexualitu, a přesto o ní můžete jasně a otevřeně mluvit se svými dětmi, předávat své zkušenosti, a pokud něco nevíte, v klidu to přiznat a třeba společně informaci vyhledat a ověřit. Odsuzování a tabuizování sexuálních projevů také neprospívá, místo toho je vhodnější zdůrazňovat, že sexualita je soukromá záležitost každého a je potřeba vždy respektovat individuální hranice.
Na našem webu můžou rodiče a vyučující najít výběr osvědčených knížek pro sebe i děti a dospívající.

  • Jak se obecně daří tohle „vážné“ téma předávat? Jaká je na seminářích atmosféra?

Na našich seminářích je vždycky veselo, protože máme rádi smích a humor, a tak i o sexualitě umíme mluvit s lehkostí a vtipem. Zdrojem humorných situací bývají často sami pedagogové, když se jim například viditelně uleví, že na našich plyšových modelech pohlavních orgánů dětem názorně nepředvádíme, „jak se dělá ten sex“, navzdory jejich prvotním obavám.
Jindy se ale nevyhneme ani náročným tématům. Pro někoho to bývá třeba otázka menšinové sexuální orientace nebo genderové identifikace, která může být v některých skupinách zdrojem nepochopení, nesouhlasu a vyhrocených debat. Zvláště tady považuju za důležité otevírat diskusi a přinášet relevantní a vědecky podložené informace, protože v těchto otázkách je naše společnost výrazně zaplavena předsudky a mylnými informacemi.

Ale většinou se naštěstí setkáváme s nadšeným hodnocením ze strany studentů i vyučujících, sexuální výchova je radostná záležitost.


Autor: Pavel Vejvoda, šéfredaktor portálu Zdraví jako vášeň
 

Aktuálně