Návštěva psychologa už je pro mnohé běžnou věcí, řada lidí ale stále ještě váhá, zda se na odborníka obrátit. Stává se také, že lidé sice docházejí ke svému psychologovi, ale nejsou spokojeni a chtějí změnu. Kam ale jít? Koho si ze široké nabídky vybrat?
Jednou z možností, jak se k pomoci dostat, je psychoterapie. Všeobecně se lidé moc neorientují v tom, zda se obrátit na psychiatra, psychologa nebo psychoterapeuta. Proto vznikla telefonní linka Sluchátko, kam mohou lidé zavolat zdarma. Odborník na psychoterapii klienta vyslechne a pomůže mu najít cestu. Někomu stačí 50 minut, aby si pojmenoval hlavní problém, někdo jiný si s terapeutem domluví další hovor.
Cílem linky je usnadnit lidem cestu k terapii a pomoci jim pečovat o své psychické zdraví. „Klienti nám říkají, že se již dlouho odhodlávali zkusit terapii a že nemají obavy se otevřít, když je to po telefonu. Mnoho klientů během hovorů zažívá pocit úlevy, ať už proto, že se svěřili, nebo proto, že nebyli odsouzeni. Terapeuti slýchávají i poděkování za to, že volajícím opravdu naslouchají a klientkám a klientům neříkají, že jsou špatné matky, nedostateční partneři nebo příliš důvěřiví senioři,“ popisuje chod provozní vedoucí linky Marie Malinová.
Výhody terapie po telefonu:
- je bezplatná a anonymní,
- umožňuje 3 volání v délce 50 minut,
- hovory probíhají s tím samým terapeutem,
- v individuálním případě lze službu nastavit podle potřeb klienta.
„Lidem, kteří jsou například v trvalém invalidním důchodu a nemají možnost ani prostředky na terapie docházet, dokážeme po dohodě sjednat s terapeutem i individuální plán v podobě deseti hovorů,“ dodává Marie Malinová. V případě zájmu terapeut pomůže vyhledat vhodnou navazující péči. Klient má možnost se po třech měsících ozvat znovu a zhodnotit, jak se po uplynulém období cítí.