Jak probíhá vývoj řeči u nejmenších dětí, na co si dát pozor, jak podpořit dítě v komunikaci a kdy vyhledat klinického logopeda nám vysvětlila Mgr. Martina Havlíčková, klinická logopedka a konzultantka projektu Logopedická pohotovost.
Proč je právě první slovo z pohledu rodičů tak důležité?
Stejně jako první krůčky i první slova jsou pro rodiče a jeho okolí jakýmsi všeobecným ukazatelem toho, že se dítě vyvíjí, jak má. Rodiče rádi čtou v různých knihách a na internetu, co by kdy dítě mělo dělat, pokud ale nejde vše podle tabulek, znervózní. Na základě rad a tlaku okolí či různých internetových diskuzí se pak maminky snaží vývoji řeči dítěte pomoci. Opakovaně slyší otázky typu: „Čteš mu vůbec? Mluvíš na něj?“ A tak denně čtou, mluví na dítě téměř nepřetržitě, chtějí, aby opakovalo slova, a ono se to nedaří.
Je to správně nebo ne?
Vyžadovat po dítěti v raném věku opakování slov je mnohdy zbytečné a rodiče i děti často cítí tlak a frustraci, že slova nepřicházejí. Je nutné vzít v úvahu širší souvislosti vývoje řeči a komunikačních dovedností jako takových. Každé dítě je jedinečné, variace toho, co má kdy umět, jsou široké. Pokud však dítě stagnuje delší dobu, je to znakem toho, že se něco děje a je potřeba to prozkoumat, pochopit příčiny a začít problém řešit.
Jak tedy nejranější vývoj řeči probíhá?
Cesta od křiku novorozence k prvním slovům je složitý a velice dynamický proces, který u každého dítěte probíhá jiným tempem. První měsíce mají pro vývoj řečové komunikace zásadní význam. Neverbální komunikace představuje pro dítě v prvních měsících života hlavní a nejdůležitější způsob komunikace. Díky ní může ukázat, že rozumí, co mu okolí sděluje.
V prvních měsících života dítě komunikuje nezáměrně a náhodně objevuje svět. Kolem osmého měsíce však začíná zjišťovat, že může své okolí záměrně ovlivňovat a začíná ukazovat na předměty nebo je podává. Je to pro nás signál, že si dítě uvědomuje, že věci existují, a začíná chápat vztah mezi příčinou a následkem. A právě ukazování (gesto) je pro nás důležité – je to zásadní vývojový milník, který nám dokazuje, že dítě rozumí. Vývoj řeči a gest je nedílným procesem.
Kdy mám jako rodič zpozornět a vyhledat pomoc odborníka?
Přestože je v naší zemi stále zažitý postup, kdy se logopedická terapie zahajuje, až když dítě začne mluvit a je schopno spolupráce, není to zcela vhodné. Rodiče obvykle cítí, pokud se vývoj řeči jejich dítěte odlišuje. Důvody ke znepokojení mohou být, pokud dítě například nerozumí jednoduchým pokynům, vyhýbá se očnímu kontaktu, nemá zájem o napodobování gest, nepokouší se imitovat zvuky atd. Úkolem klinického logopeda je nastavit funkční komunikaci rodičů s dítětem tak, aby napomáhali rozvíjet jeho řečové a jazykové schopnosti.