Oficiální termín zní registrující poskytovatel a vztahuje se na praktického lékaře, gynekologa a stomatologa. Ti jsou první kontaktní osobou při zdravotních problémech v jejich oboru a vedou o svých pacientech zdravotnickou dokumentaci. Každý pojištěnec má ze zákona právo na svobodnou volbu lékaře. Proto pokud budete nespokojeni s registrujícím lékařem, můžete ho změnit. Za standardních podmínek je to možné po třech měsících od předchozí registrace. S hledáním nového registrujícího lékaře vám může pomoci i zdravotní pojišťovna, protože to patří mezi její povinnosti. Nicméně neznamená to automaticky, že vás lékař přijme. Dále v článku najdete, z jakých důvodů vás může odmítnout zaregistrovat.
Ještě ale odpověď na otázku z úvodu, kdy není registrace povinná. Je tomu tak v akutních případech, kdy má povinnost provést ošetření každý lékař. Jinak je tomu u stavů, které nejsou akutní. Tam je registrace u výše zmíněných specialistů nezbytná. Jaké se k registraci a případné změně vážou podmínky?
Nový lékař je oprávněn vyžádat si od svého předchůdce veškeré informace o zdravotním stavu pacienta a informuje také příslušnou zdravotní pojišťovnu. Při registraci je také zohledněn věk pacienta.
Praktický lékař
- pro dospělé – může registrovat pojištěnce od 14 let
- pro děti a dorost – může přijmout pojištěnce ve věku od narození do 19 let (registrace je automaticky ukončena v měsíci, v němž dosáhne věku 19 let)
Gynekolog
- je oprávněn přijmout pojištěnku nejdříve v měsíci, kdy dosáhla věku 15 let
Stomatolog
- zde není registrace věkem omezena
Může vás lékař odmítnout registrovat?
Ano, lékař má právo odmítnout převzít pojištěnce do trvalé péče, ale pouze z důvodů vymezených v zákoně. Jaké to jsou?
- překročení únosného pracovního zatížení
- přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení
- vzdálenost místa pobytu pacienta
- skutečnost, že pacient není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má poskytovatel uzavřenou smlouvu
Ve všech těchto případech platí, že pokud poskytovatel odmítne přijetí do péče, je povinen vydat pacientovi písemnou zprávu s uvedeným důvodem.