Přejít k hlavnímu obsahu
Nadlimitní doplatky
Na zdraví se musí chytře

Nadlimitní doplatky a způsob jejich výplaty pojištěncům

Důležité téma, které nyní řeší Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR, jsou doplatky za léky. Takzvané nadlimitní doplatky se vrací klientům. Ale jakou zvolit cestu? Každá pojišťovna má ze zákona povinnost vrátit svým klientům peníze v případě, že celkové výdaje daného pojištěnce za předepsané léky přesáhnou stanovený limit. Problémem ovšem je, že například za minulý rok se pomocí poštovní poukázky nepodařilo peníze vrátit tisícům lidí, kteří na ně mají nárok.

Co je dobré vědět o doplatcích na léky

Jak už jsme uvedli výše, pro různé věkové kategorie a osoby handicapované existuje zákonem stanovená finanční hranice, kterou doplácíte za léky. Je to takzvaný ochranný limit. Ne vždy je ovšem to, co zaplatíte v lékárně za léky na předpis, rovno tomu, co se započítává do celkové sumy ochranného limitu. Do něj se zahrnují pouze doplatky za léky ve výši takzvaného započitatelného doplatku. Rozhodně se nezapočítávají například volně prodejné léky ani doplňky stravy.
 

Abyste věděli, na čem jste, pokud vám lékař předepíše lék s doplatkem, informujte se u něj nebo v lékárně, jestli se vám tato suma započítává, případně v jaké výši, do ochranného limitu. Výši ochranného limitu, která je stanovena pro vaši věkovou kategorii, snadno zjistíte například zde.

 

Pokud o to požádáte, lékař by vám měl předepsat takový přípravek, který je bez doplatku, nebo lék se stejnou účinnou složkou, ale s nižším doplatkem. O takovouto záměnu lze požádat i v lékárně během vyzvednutí předepsaného léku.

Výplaty nadlimitů

Zpět ale k problému, jak může pojišťovna vrátit peníze, které převyšují stanovený limit a patří jen a jen vám. ZP 211 se své klienty snaží kontaktovat různými způsoby (doručovací adresa, e-mailová adresa, telefonický kontakt, stávající evidovaný bankovní účet), ale v mnoha případech je to bohužel neúspěšné.
Je potřeba, aby se klienti pojišťovny sami aktivně zapojili do procesu a o peníze, které jim náleží, se začali sami zajímat. Nejlepší cestou je kontaktovat zdravotní pojišťovnu a nahlásit všechny změny osobních údajů.

Výše doplatků a způsoby výplaty

ZP 211 v loňském roce vracela peníze za nadlimitní platby zejména poštovní poukázkou typu B zaslanou na doručovací adresu. Bohužel, u mnoha klientů se tento způsob setkal s neúspěchem, protože doručovací adresa nebyla správná. 

Možná si myslíte, že se vás tento problém netýká nebo že by vrácená částka byla nízká, a tak nejste motivováni nahlásit pojišťovně své aktuální bydliště či současný bankovní účet. Ale v tom se můžete mýlit. Vrácené peníze bývají i v řádu tisíců korun. Proto je naše doporučení jasné: Kontaktujte pojišťovnu. A v ideálním případě nahlaste pojišťovně číslo svého bankovního účtu pro přímou výplatu nadlimitů. Vyhnete se tak cestě na poštu kvůli proplacení poukázky.

Jak uvedla mluvčí pojišťovny, v loňském roce se zhruba 66 000 klientů vrátilo více než 72 milionů korun.
Možností, jak si „ohlídat“, aby vše proběhlo správně, je vícero. Pokud patříte ke klientům, kteří se ZP MV ČR aktivně komunikují, a využíváte „E-komunikaci“, můžete snadno zjistit výši doplatku, který vám má být vyplacen, a též zajistit způsob výplaty. Ale jsou i jiné varianty:

  • Máte-li k dispozici přístupové kódy pro „E-komunikaci“, najdete potřebné údaje na www.zpmvcr.cz v sekce E-komunikace, a to v části Přehled poplatků.
  • Pokud přístupové kódy nemáte, můžete o jejich zaslání požádat telefonicky na čísle infolinky 844 211 211 nebo na čísle 222 222 255
  • V případě, že nechcete nebo nemůžete využívat „E-komunikaci“, máte nárok jednou ročně poslat pojišťovně písemnou žádost, na základě které vám bude vyčísleno, kolik peněz vám ZP 211 za poskytnuté zdravotní služby vyplatí.
  • Výpis můžete obdržet na kterémkoli klientském pracovišti ZP MV ČR na počkání.
     

E-komunikace má své výhody


Rozhodně vám doporučujeme začít využívat službu „E-komunikace“. Díky ní získáte přístup k rozpisu vámi uhrazených regulačních poplatků a doplatků, můžete sledovat přehled vykázané péče a podobně.

 

Zejména pokud jste OSVČ, je tento typ komunikace s pojišťovnou maximálně výhodný. Na svém elektronickém osobním účtu můžete například sledovat vámi uhrazené platby pojistného. 


A to vše pohodlně díky mobilní aplikaci přímo z vašeho telefonu.
 

Aktuálně