Letošní kampaň, už 9. ročník, má oproti předchozím něco navíc. Dominuje jí precizně připravená kniha o alkoholu v našem životě. Cenná příručka, která předkládá vyčerpávající pohled na život s alkoholem či bez něj. Najdete v ní zasvěcené informace od odborníků, ale i osobní zkušenosti známých osobností. I když se nabízí, že 28 kapitol je určeno pro čtení jen na 28 únorových dní, tahle kniha uvádí rady a postřehy, které se nám hodí po celý rok.
O kampani Suchej únor a knize jsme si povídali s hlavním hybatelem projektu Petrem Freimannem.
-
Dá se říct, že letošní kampaň na Suchej únor je ve znamení knížky. Jaká je na ni zatím reakce?
Zrovna včera influencerka, které ji od nás dostala, knížku vyfotila a napsala k tomu: „To je snad poprvé, kdy má nechlastání stejně dobrej marketing jako chlastání.“ Kniha je plná alko informací, ale to neznamená, že by měla být suchá a měla čtenáře nudit. Vědí třeba dámy, kolik gramů čokolády se kaloricky rovná lahvi vína?
-
Jaká byla cesta až ke knížce? Jak to začalo?
Sucháč je devět let starý, založila ho neziskovka Liga otevřených mužů. Tehdy to byla jenom idea, nápad na papíře, ale nějak organicky to rostlo a někdy v roce 2018 to nakonec došlo do stavu, že byla kampaň v bodu zlomu, zda v ní pokračovat, či ji opustit. Bralo to energii i čas, mělo to úspěch, ale ekonomicky to nevycházelo.
Já jsem zhruba dekádu v neziskovkách a v různých sociálních projektech. Mám to tak, že střídám to ziskové a neziskové prostředí, a vnímal jsem potenciál projektu, který je hezký, správný, zdravý a pomáhá. A když byli na rozcestí, jestli to zavřou nebo ne, tak protože se částečně živím jako komunikační, strategický konzultant, dával jsem kolegovi nějaké knížecí rady, jak to pojmout apod. Nakonec jsme si řekli: „Hele, pojďme se hecnout jeden rok, dává to smysl, lidi na to reagují dobře, a tak to pojďme zkusit víc profesionálně.“ A to bylo vlastně poprvé v únoru 2019, kdy jsme přišli s nějakou profesionálnější marketingovou kampaní.
-
Kam se to posunulo? Kde je Suchej únor teď?
Fungovalo to. Za dva roky to strašně vystřelilo. V roce 2019 bylo v populaci povědomí o kampani 9 %. A loni to bylo už 58 %. A věřím, že letos to bude ještě výš. Myslím, že tomu hodně pomůže, že jsme například získali záštitu 12 krajů, 9 regionálních dopravních podniků a spolupracujeme se Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra ČR. Ale za mě už nestačí být jenom tou kampaní. Ruku v ruce s tím jde společenský závazek donést nějakou reálnou hodnotu. A tady hraje roli vydání knihy. Ono je to tou knížkou hodně jiné. Mění se dopad, protože nejsme jenom „hahaha, pojďte zkusit, jestli nemáte problém s alkoholem“, ale najednou my v knížce dáváme naprosto unikátně rozsáhlý obsah o problematice alkoholu. Ať už je to seznam léčeben, počet závislých, nebo to, jak vzniká závislost, jak závislost léčit, jak najít motivaci, jak působí kalorie alkoholu atd. Je tam ohromný záběr, utrhli jsme se a má to 416 stránek. Říkáme: „Pořád chceme, abyste si to užili, a tady k tomu máte navíc všechny informace o problematice alkoholu.“ Projekt to ohromně profesionalizuje. Je to skok od kampaně k nějakému reálnému nástroji, který může fungovat dlouhodobě.
-
Jak dlouho trvalo, než jste takhle rozsáhlou odbornou publikaci dali dohromady? Kolik se na ní celkově podílelo lidí?
Je to celkem 72 různých lidí. Což je opravdu hodně. Produkčně to bylo dost náročné.
V březnu 2020, po kampani, jsem skončil všechny své pracovní aktivity a jsem v tom 24/7 někdy od března dubna. Jedu all in s velkým otazníkem, jak to dopadne. Ale už to nešlo v tom rozsahu dělat bokem. Máme samozřejmě nějaký core tým, posílili jsme odbornou část, ale doteď je to všechno hodně dobrovolná báze a je to takový risky byznys.
-
Koho chcete oslovit? Čeho chcete dosáhnout?
Já věřím, že ta knížka bude takový univerzální nástroj. Dal jsem si neskromný cíl. Příručka, ke které se budete vracet. Jeden z pracovních názvů knížky byl Suchá bible. Bibli dřív měla každá domácnost. Je to takový průvodce. Má 28 kapitol, a tak si můžete v jakýkoli den února, nebo jakéhokoli měsíce, vzít jinou kapitolu. Třeba kamarádka s vámi bude řešit, že neví, jak zacházet s alkoholem před svými dětmi. Tak je tam kapitola Výchova. Jak se bavit s dětmi o alkoholu. Nebo jdete sportovat, tak si otevřete kapitolu Sport. V kapitole Sex dává sexuoložka do kontextu alkohol a sexuální život. Spánek, úplně stejný příklad. Jak to funguje, jak alkohol ovlivňuje spánkový proces. Sebediagnostika. Jsem závislý na alkoholu? Alkohol za volantem je super zajímavé téma. O kolik se zužuje zorné pole, když se napiju. To jsou objektivní faktory. Když někdo řekne, já jedu opatrně, tak skutečnost je taková, že fakt vidí h***o.
Takže můj cíl je… Protože alkohol má každý na talíři sám nebo je nějak kolem něj, tak si říkám: „Fajn, tady máš, ať o tom víš všechno.“
-
Žijete se Suchým únorem už dost let. Našel jste si přesto v letošní kampani něco pro vás osobně nového nebo zajímavého?
Vytanou mi tři momenty. Ví se, že sedm lidí z deseti má blízko sebe někoho, kdo má problémy s alkoholem. Pořádně mi to došlo vlastně až loni, když jsme chodili po školách s přednáškami a když jsem viděl, jak školáci reagovali. Že i když to může být subjektivní, 90 % mělo ruce nahoře, že někoho s problémovým pitím zná. Teprve v tu chvíli jsem se začal víc koukat kolem sebe a říkal si, no jo, vždyť já je vlastně mám kolem sebe taky. To byl jeden důležitý moment.
Druhý moment se týká toho, že absolvuji terapeutický výcvik, abych se mohl věnovat terapeutické praxi. A když chodím na nějaké náslechy a stáže a do rodinné terapie, tak vidím, že alkohol opravdu hodně rezonuje v psychoterapeutických tématech.
A třetí moment, to jsem já sám. Každý má nějaké závislosti, libůstky, úchylky, něco takového, takže člověk si v tom tématu dost dobře najde i sebe. V mém případě to není alkohol, ale vidím, že v nějakých věcech prostě tu sebekontrolu postrádám.
-
Nevyhýbají se vám v období před únorem kamarádi, abyste pro ně nebyl chodící výzvou?
Řeknu vám hezký příběh. Můj kamarád, když jsme onehdy dělali na horách prase, tak v deset ho začal připravovat na rožeň a v podvečer, když ho tam dával, tak už měl v sobě 27 malých piv. A tenhle člověk mi asi před týdnem napsal: „Budu držet Suchej únor.“ Já udělal printscreen a připsal jsem: „Jak poznáš, žes vyhrál!“ a poslal jsem to dalším kamarádům. Pro mě to je strašně dobrý pocit, že to tyhle lidi chtějí zkusit. Jako zkušenost. A Sucháč je o zkušenosti. Není to o tom, že bojujeme proti alkoholu, že chceme prohibici… Vůbec. Tam jde o to: „Hele, udělej si tu zkušenost a zjisti, jestli ty ovládáš alkohol, nebo on ovládá tebe.“ Tohle mi stačí ke spokojenosti.